W Zbyszewie montowanych jest właśnie 14 autobusów, które gmina zamówiła chcąc utworzyć własny system ogólnodostępnej komunikacji. Wartość tej inwestycji to 10 mln 194 tys. zł. Andrychów chce się uniezależnić w kwestii komunikacji miejskiej od Kęt i Porąbki, z którymi do tej pory tworzył spółkę MZK, a z której postanowił wystąpić na rzecz budowy własnego systemu.
Do końca listopada autobusy mają być gotowe. W przyszłym tygodniu umówieni jesteśmy na rekonesans, by je zobaczyć - mówi nam Tomasz Żak, burmistrz Andrychowa.
Zamówione pojazdy mają posiadać europejską normę emisji spalin „euro 6". Będą dostosowane dla niepełnosprawnych i przewozu wózków dziecięcych. W każdym będzie mobilny system informacji dla pasażerów, dostęp do Wi-Fi, a nawet porty USB do doładowania np. telefonu, nie wspominając o klimatyzacji. Autobusy muszą posiadać aktualną homologację w dniu odbioru. Długość pojazdów określono ma 7,5-8,5 m, a pojemność na min. 37 pasażerów, z czego 14 na miejscach siedzących. Przewidziano drzwi w układzie 2+2 bądź 1+2.
Od 1 tycznia 2018 Andrychowie rusza komunikacja miejska. Autobusy miejskich linii mają dojechać do wszystkich miejscowości gminy.
W przyszłości możliwe będzie również skomunikowanie połączeń z Wadowicami lub Wieprzem, jeśli sąsiednie gminy podpiszą z nami umowę na utrzymanie połączeń - zapowiada burmistrz.
Urzędnicy opracowali już wstępny taryfikator biletów. Zapowiedź, ze dla uczniów i emerytów przejazdy mają być darmowe zostanie utrzymana.
Uczniowie i osoby uczące się do 25 roku życia, a także osoby w wieku 65+ nie będą płacić za przejazd. Pozostali pasażerowie zapłacą 2,5 złotych za przejazd - zapowiada burmistrz Tomasz Żak.
Andrychów korzysta z dotacji unijnych w ramach programu ograniczenia niskiej emisji przez utworzenie ekologicznego, przyjaznego środowisku systemu komunikacji publicznej. Pieniądze z funduszy unijnych posłużą między innymi na przebudowę wszystkich przystanków, wyposażenie je w system informacji dla pasażerów – każdy oczekujący na przystanku pasażer będzie mógł się dowiedzieć z tablicy informacyjnej, gdzie jest autobus i za ile minut będzie na miejscu. Przebudowane zostaną też przejścia dla pieszych, aby każde było dostosowane dla niepełnosprawnych i dobrze doświetlone.
Tabor autobusów przejmie Zakład Gospodarki Komunalnej, gdzie powstanie też zaplecze techniczne, zajezdnia z dyspozytornią, myjnią, warsztatami i stacją paliw. Projekt ma być zrealizowany w całości do 2020 r. Roczny koszt utrzymania komunikacji publicznej dla gminy ma wynosić ok. 1,5 mln zł.
Plan przewiduje, że autobusy trafią w użyczenie do prywatnych przewoźników, którzy na określonych warunkach będą świadczyć usługi dla gminy. Ich wybór, na zasadach konkursowych, rozstrzygnięty będzie do połowy tego roku.
Dyskusja: