JUŻ OSIEM MILIONÓW POLAKÓW LECZY SIĘ W SIECI!
Internet i nowe możliwości komunikowania się w sieci fundamentalnie zmieniły relację lekarz-pacjent. Głównym źródłem wiedzy pacjentów na temat zdrowia dotychczas był przede wszystkim lekarz – to on wystawiał diagnozę oraz decydował o sposobie leczenia. Powszechne źródła wiedzy o zdrowiu zostały zmarginalizowane, a na pierwszym miejscu na liście źródeł, z których pacjenci czerpią informacje o zdrowiu, chorobach czy leczeniu jest Internet. Szacuje się, że już ponad 8 milionów Polaków poszukuje online informacji na temat zdrowego stylu życia, odżywiania się, chorób i ich leczenia.
Według badań i raportu przygotowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych dla NextWeb Media 70% respondentów szuka informacji o zdrowiu właśnie w Internecie. Największe zainteresowanie dotyczyło informacji odnoszących się do: objawów chorób (65%), leków (41%), leczenia chorób i zabiegów medycznych (33%), diety, odżywiania się, witamin i suplementów (29%), opinii o lekarzach i placówkach medycznych, zdrowego stylu życia. Z kolei z sondażu przeprowadzonego przez Polskie Badanie Internetu wynika, że Internet jest miejscem, w który internauci najchętniej zaglądają (88% z nich) kiedy chcą dowiedzieć się więcej na temat zdrowia, chorób czy ich leczenia. Dopiero drudzy w kolejności pod względem popularności pojawiają się lekarze oraz przedstawiciele służby zdrowia (73% wskazań).
Blisko 2 na 5 użytkowników, którzy przeszukują Internet w poszukiwaniu informacji o zdrowiu robi to minimum raz w miesiącu. Internauci szukają informacji na forach internetowych (35%), w internetowych rankingach lekarzy (31%), stronach internetowych o zdrowiu (26%). Osoby z grupy wiekowej 25-34 lata to najbardziej aktywni użytkownicy Internetu pod kątem tematyki dotyczącej zdrowia i medycyny.
NAJPIERW INTERNET, POTEM PRZYCHODNIA
Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że największą popularnością serwisy zdrowotne cieszą się wśród użytkowników, którzy ukończyli 24 lata i wchodzą w starszą grupę wiekową (25-34 lata). Połowa internautów, która dostrzega u siebie jakieś niepokojące problemy zdrowotne, zagląda najpierw do internetu, by poszukać odpowiedzi, co do przyczyn swojego złego samopoczucia. Jedynie co trzeci internauta od razu zgłasza się do lekarza.
Lekarze są dopiero drugim najczęściej wskazywanym źródłem informacji o zdrowiu, co wynika niewątpliwie z różnicy w dostępności lekarzy i źródeł internetowych.
Te ostatnie są szybkie, łatwo osiągalne, dlatego też pacjenci z nich korzystają, ale jakość internetowych porad może czasami budzić wątpliwości. Wiele zależy od jakości przeglądanych materiałów i interpretacji tych informacji. Pacjenci mogą mieć również problem ze zrozumieniem przekazu (język, terminologia medyczna), dlatego może pojawić się problem w odróżnieniu rzetelnej informacji potwierdzonej przez eksperta od manipulacji.
ABC ZDROWIA ZA JEDNYM KLIKNIĘCIEM
Serwis abcZdrowie.pl (http://portal.abczdrowie.pl) dopasowuje się do potrzeb i oczekiwań nowej generacji pacjenta i lekarza, dlatego stworzył projekt „Zapytaj lekarza". Polega on na możliwości zadawania pytań do ekspertów na temat zdrowia, dolegliwości, schorzeń i sposobów leczenia, dzięki czemu pacjent w bardzo krótkim czasie uzyskuje rzetelną odpowiedź na nurtujące go kwestie. Każdy specjalista ma możliwość kontrolowania swojego profilu w serwisie, aktualizowania w nim swoich danych adresowych oraz informacji. W ten sposób lekarze i specjaliści podejmują działania mające na celu edukowanie pacjentów poprzez sieć internetową.
Możliwość trafienia na nierzetelne i niesprawdzone informacje o zdrowiu wskazuje na potrzebę, aby profesjonalną poradę lekarską można było otrzymać również przez Internet.
LEKARZE TEŻ BYWAJĄ NOWOCZEŚNI
Według wspomnianego wyżej badania przeprowadzonego na zlecenie NextWeb Media, blisko 3 na 4 respondentów poproszonych o wyrażenie opinii uznało, że lekarze, którzy udzielają się online są nowocześni, wiedzą, jak wyjść naprzeciw potrzebom swoich pacjentów oraz zachęcić do wizyty u siebie.
Prawie 2/3 badanych stwierdziło również, że jest to przykład na to, że lekarze ci wiedzą, jak się promować. Oczywistym wnioskiem jest, że każdy gabinet lekarski czy nawet specjalista prędzej czy później powinien dopasować się do zmieniającego się otoczenia, do najnowszych trendów marketingowych w ochronie zdrowia i poza posiadaniem strony internetowej, zacząć również dbać o swój pozytywny wizerunek w sieci.
W dobie mediów społecznościowych i najnowszych technologii relacja pacjent-lekarz przenosi się w nieco inny wymiar. Warto tę nową przestrzeń wykorzystać, aby całościowo budować swój wizerunek w miejscu, do którego udają się pacjenci w celu weryfikacji swoich problemów zdrowotnych. Specjaliści muszą zorientować się, jak uczestniczyć w dialogu z pacjentem online, ponieważ to właśnie w stronę Internetu kierują się pacjenci, gdy potrzebują uzyskać informacje przed wizytą u lekarza.
ILONA SZCZOTKA
Dyskusja: