Celem inwestycji jest stworzenie infrastruktury rowerowej na europejskim poziomie oraz szkieletu sieci tras, które w przyszłości będzie można rozbudować. Nowe trasy wpłyną pozytywnie na komfort jazdy. Będzie szerzej, jazda stanie się bardziej płynna, co zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów.
Dodatkowo podniesie się poziom aktywności fizycznej wśród lokalnych społeczności, gdyż nowa infrastruktura będzie zachęcać do uprawiania tej dyscypliny sportowej. Trasy będą przeznaczone dla kolarzy będących na różnym stopniu zaawansowania dlatego każdy znajdzie tutaj coś na miarę swoich potrzeb i oczekiwań.
Na inwestycji zyska cała Małopolska gdyż trasy zwiększą atrakcyjność turystyczną tego regionu. Szansę na większy rozwój otrzyma również lokalna społeczność, zatrudniona w turystyce, rekreacji i usługach oraz hotelarstwie.
VELO MAŁOPOLSKA
Małopolski odcinek wykona Skanska na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Inwestycja, która jest częścią Zintegrowanej Sieci Tras Rowerowych w Województwie Małopolskim – VELO MAŁOPOLSKA, swym zasięgiem obejmie gminy: Brzeszcze, Oświęcim, miasto Oświęcim, Chełmek, Libiąż, Babice, Zator, Alwernia, Czernichów, Brzeźnica oraz Skawina.
Przebiegać będzie, m.in. po wałach przeciwpowodziowych, po terenach obszaru NATURA 2000 Stawy w Brzeszczach, między stawami gospodarstw rybackich oraz przez lokalne drogi osiedlowe. Najdłuższe, ponad 12- i 15-kilometrowe, odcinki powstaną w Babicach i Skawinie. Na terenie województwa małopolskiego powstanie łącznie około 236 km nowych tras w ramach WTR.
Zarząd Województwa Małopolskiego, widząc rosnące zainteresowanie mieszkańców Małopolski turystyką rowerową, a także mając na względzie potencjał kulturowy i przyrodniczy regionu, w trosce o bezpieczeństwo rowerzystów, rozpoczął wdrażanie opracowanej koncepcji budowy sieci tras rowerowych w całym województwie. Docelowo sieć ma objąć ok. 900 km ścieżek rowerowych o podobnym standardzie, stanowiących dogodne trasy do podróżowania na rowerze przez turystów o różnym przygotowaniu kondycyjnym. Projekt jest realizowany ze środków unijnych, a także z budżetu Województwa Małopolskiego oraz dotacji pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zakres prac
W ramach zadania Skanska wykona 84 km tras dla rowerów o nawierzchni bitumicznej. Będą one zlokalizowane na wałach przeciwpowodziowych, terenach zielonych, w ciągach dróg publicznych i wewnętrznych.
Odcinki gdzie trasa przebiega po drogach publicznych, a nawierzchnia jest zniszczona odzyskają na nowo swój dawny blask. Na szlaku pojawi się oznakowanie prezentujące atrakcje turystyczne znajdujące się w okolicy, które warto zobaczyć. Nie zabraknie również znaków dotyczących organizacji ruchu. Ponadto, nad rzeką Skawinka w Skawinie powstanie kładka o długości 150 m – informuje Rafał Nosek, Kierownik Budowy, Skanska.
W ramach podniesienia komfortu użytkowania trasy rowerowej inwestor podjął działania w zakresie zlokalizowania przy trasie Miejsc Obsługi Rowerzystów. 84-kilometrowy odcinek WTR to najdłuższy tego typu projekt Skanska w regionie.
Dyskusja: