KRAKÓW - W poniedziałek (16.12) w Krakowie przy odpisaniu umów PKP Polskich inii Kolejowych obecny był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak podkreślił, to nie tylko wydarzenie regionalne, ale również o znaczeniu ogólnopolskim.
Na modernizację tych linii kolejowych złoży się nie tylko przebudowa torów czy peronów, ale także wyposażenie jej w nowoczesny system zarządzania ruchem i utrzymania bezpieczeństwa "W takie systemy wyposażana jest dzisiaj polska kolej, w takie systemy wyposażane są szlaki kolejowe w całej Polsce, dzięki temu możemy mówić o bezpiecznym transporcie kolejowym - powiedział Andrzej Adamczyk.
Modernizację odcinka linii kolejowej nr 117 pomiędzy Wadowicami i Andrychowem wykona ją za 129 mln zł firma Skanska.
Wymienionych będzie 11 km torów i sieci trakcyjnej, zmodernizowanych pięć przystanków i stacja w Andrychowie. W Barwałdzie Średnim powstanie nowa mijanka, dzięki której przewoźnicy na tej trasie będą mogli uruchomić dodatkowe pociągi. Po zakończeniu prac w połowie 2022 roku zwiększy się prędkość pociągów do 80 km/h.
Jak powiedział wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, modernizacje linii kolejowych to odpowiedź na postulaty mieszkańców regionu, którzy bezustannie wnioskują do samorządu o uruchomienie nowych pociągów.
Oprócz tego kosztem ponad 587 mln zł zmodernizowany będzie ostatni, środkowy fragment kolejowej "zakopianki", czyli linii prowadzącej z Krakowa do Zakopanego, na odcinku od Suchej Beskidzkiej do Chabówki. Prace wykona Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej do 2023 roku.
Projekt przewiduje wymianę niemal 32 km torów i 45 km sieci trakcyjnej. Modernizację przejdą również 24 mosty i trzy wiadukty kolejowe, a podróżni mają zyskać dostęp do pociągów w ośmiu lokalizacjach, m.in. Skawie, Jordanowie i Bystrej Podhalańskiej.
Odcinek linii kolejowej Sucha Beskidzka - Chabówka to jeden z trzech odcinków modernizowanej trasy kolejowej z Krakowa do Zakopanego. W realizacji są już prace o wartości ponad pół miliarda na odcinkach Skawina - Sucha Beskidzka i Chabówka - Zakopane. Podróżni mogą już korzystać z efektów prac na pierwszym odcinku: nowego przystanku Radziszów Centrum oraz wyremontowanych stacji i przystanków w Rzozowie, Radziszowie, Woli Radziszowskiej, Podolanach, Leńczach, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Stroniu i Stryszowie.
Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego będzie m.in. skrócenie czasu jazdy pociągów z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę, do ok. 2 godzin 15 minut, a także sprawniejsze kursowanie, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zakończenie wszystkich prac na linii pod Tatry zakończy się w 2023 r. PKP PLK uzyskało dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dyskusja: