Zdaniem Andrzeja Bittel, wiceministra infrastruktury, budowa S52 na trasie z Głogoczowa, przez Wadowic i Andrychów do Bielska - Białej, może zostać zrealizowana dopiero w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Nie oznacza to jednak, ze do tego czasu nic nie będzie robione.
Zadanie ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), ale aktualnie znajduje się poza limitem 135 mld zł. Obecnie dla przedmiotowej inwestycji prowadzone są prace przygotowawcze - poinformował wiceminister Andrzej Bittel w najnowszej odpowiedzi na interpelację posła Marka Polaka.
Poseł z Andrychowa domagał się w sejmie przyspieszenia prac nad ta inwestycją.
Odnosząc się do pytania o przyspieszenie prac nad realizacją inwestycji należy wskazać, że aktualnie przedmiotowe zadanie ma zapewnione finansowanie z budżetu państwa na prace przygotowawcze, jednocześnie brak jest zapewnionego finansowania na roboty budowlane. Zadanie będzie mogło zostać zrealizowane w nowej perspektywie finansowej UE rozpoczynającej się od 2021 roku - przekazał Andrzej Bittel.
Przypomnijmy. W maju 2015 r. odebrano studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla przebiegu S52 na trasie Bielsko-Biała– Kęty – Andrychów – Wadowice – Kalwaria – Głogoczów (tzw. Beskidzka Droga Integracyjna) We wrześniu 2016 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji tej inwestycji drogowej.
Niestety odwołania od decyzji środowiskowej na budowę S52 do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska złożyły: gmina Wadowice, Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice" i Górnośląskie Towarzystwo Przyrodnicze. Z blokowania BDI Wadowice się wycofały w grudniu 2018 roku po tym, jak wybory samorządowe wygrał tutaj nowy burmistrz Bartosz Kaliński. Tym samym kontrowersyjny przebieg trasy przez południowy przebieg przez gminę został uznany.
Wydana 2 lipca 2018 r. decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymała w mocy wydaną decyzję środowiskową. W listopadzie 2018 r. GDOŚ w Warszawie przekazał do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargi na decyzję z lipca. Dotychczas nie odbyła się pierwsza rozprawa przed sądem w powyższej sprawie. Trudno jest obecnie określić, kiedy nastąpi rozstrzygniecie w kwestii decyzji środowiskowej dla tego przedsięwzięcia.
Trasa BDI (S52) o długości ok. 61 km biegnie przez 12 gmin i stanowi obwodnice sześciu miejscowości: Kóz, Kęt, Bulowic, Andrychowa, Wadowic oraz Kalwarii Zebrzydowskiej. Inwestycja ma charakter ponad lokalny. Początek trasy znajduje się w Bielsku Białej (węzeł Suchy Potok – połączenie S1 i S52), a koniec w Głogoczowie (węzeł Głogoczów – włączenie BDI do DK7).
Inwestycja będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej, odciążającej drogi krajową Nr 52 oraz odciążenia miejscowości zlokalizowanych przy tej krajówce od ruchu tranzytowego. Zakres prac obejmuje m.in. wykonanie 14 węzłów, m.in. w Andrychowie, Inwałdzie, Choczni, Wadowicach, Jaroszowicach i Kalwarii Zebrzydowskiej, a ponadto budowę mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, przepustów, wykonanie dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu, budowę urządzeń ochrony środowiska oraz trzech Miejsc Obsługi Pasażerów (MOP): w Kobiernicach, Choczni i Kalwarii Zebrzydowskiej. Zaplanowano także m.in. zabezpieczenia akustyczne oraz przejścia dla zwierząt.
Budowa ma się odbywać w pięciu etapach: od Bielska do Kęt (10,5 km), od Kęt do Bulowic (5,5 km), od Bulowic do Choczni (12,9 km), od Choczni do Jaroszowic jako obwodnica Wadowic (4,6 km), a także od Jaroszowic do Głogoczowa (27,4 km).
Dyskusja: