Jak przekazał wiceminister Andrzej Bittel z Ministerstwa Infrastruktury, w odpowiedzi na pytania posła Józefa Brynkusa (Kukiz '15), planowana w ciągu trzech najbliższych lat przebudowa linii kolejowej nr 11 zakłada również remont wiaduktu w Kleczy Dolnej. Tego samego, który od lat stanowi barierę dla tirów, które nie mogą pod nim przejechać.
Przebudowa obiektu jest konieczna z uwagi na jego zły stan techniczny. Brak realizacji prac mógłby w konsekwencji skutkować zamknięciem obiektu, a co za tym idzie ruchu na linii kolejowej nr 117. Dotychczasowy wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy o parametrach zgodnych z rozporządzeniem ministra - przekazał wiceminister Andrzej Bittel.
W odpowiedzi posłowi wiceminister określił wstępnie, jakie nowy wiadukt może mieć parametry.
Dla drogi krajowej klasy G wymaga między innymi "uzyskania wysokości skrajni wynoszącej 4,60 m, szerokości jezdni 2 x 3,5 m oraz zbudowania poboczy np. w postaci chodników lub ciągów pieszo-rowerowych - precyzuje wiceminister.
Przypomnijmy. Obecnie wiadukt w Kleczy Dolnej ma prześwit i ograniczenie przejazdu samochodów do 3,5 metrów. Zwiększenie prześwitu pod wiaduktem o około metr teoretyczne powoli na przejazd pod nim ciągnikom ciężarowym z naczepami, powszechnie określanymi jako "tiry". W Polsce dopuszczalna wysokość takich pojazdów wynosi 4 metry.
Od jakiegoś czasu grupa mieszkańców Kleczy Dolnej wskazuje, że takie rozwiązanie spowoduje zwiększenie ruchu samochodów ciężarowych na tej trasie i pogorszenie jakości życia w tej części wsi oraz bezpieczeństwa.
Nie da się też ukryć, że planowane rozwiązanie to spełnienie postulatów poprzednich władz gminy Wadowice, które domagały się remontu wiaduktu i jego "odblokowania".
Zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków ze starego wiaduktu pozostaną kamienne okładziny, które będą zamontowane na nowej konstrukcji. W procesie projektowania obiektu kluczowe znaczenie będzie miała opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogą krajową nr 52. Szczegółowe rozwiązania techniczne oraz docelowe parametry wiaduktu zostaną ustalone na etapie projektowania - dodaje wiceminister Andrzej Bittel.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odc. Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice ujęta jest w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku i realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Wartość projektu szacowana jest na 104,8 mln zł, a okres realizacji zaplanowany został na lata 2017-2021.
Dyskusja: