Jak poinformowała Polska Żegluga Morska, na wszystkich jej statkach zainstalowany zostanie system umożliwiający stały dostęp do Internetu nawet ze środka oceanu. W pierwszej kolejności do internetu zostaną podpięte masowce: "Wadowice II", "Skawa", "Szczecin", "Aurora" i "Olza". W dalszej kolejności następne jednostki, w czasie ich postojów remontowych.
Nowy system jest już testowany. Trzymiesięczne próby dały bardzo dobre efekty.
Nowy system stwarza możliwości łączności, o które od dawna postulowali członkowie załóg. W praktyce, idą one trójtorowo i dotyczą obsługi poczty, dostępu do internetu oraz rozmów telefonicznych z krajem, niezależnie od miejsca przebywania statku – powiedział Polskiej Agencji Prasowej doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.
Nawet na środku oceanu marynarz będzie mógł utrzymywać stałą łączność ze swoimi bliskimi w kraju. Statki armatora takie jak Wadowice II pływają na wszystkich oceanach świata.
Dostęp do sieci będzie można uzyskać z hot spotów na mostku i w mesie załogowej. Ich zasięg będzie obejmować kabiny załogowe. Armator zakłada, że każdy z oficerów i marynarzy będzie mógł ściągnąć z sieci miesięcznie do 3 GB. Za dostęp do Internetu członkowie załóg będą płacić abonament w wysokości 20 USD na miesiąc. Operator nałoży jednak ograniczenia w samej treści przekazywanych danych. Jak potwierdził rzecznik armatora, blokadą zostaną objęte między innymi strony pornograficzne.
MS Wadowice II to statek z serii zbudowanych dla Polskiej Żeglugi Morskiej w chińskiej stoczni Xingang w Tjanjin. Ochrzczony został 2 kwietnia 2010 roku, matką chrzestną została Ewa Filipiak burmistrz Wadowic. Ma długość 190 m, szerokość 28,5 m, wysokość boczną 15,1 m, zanurzenie 10,4 m.
Wadowice II to typowy masowiec typu handy-size wyposażony w 4 dźwigi pokładowe o zasięgu od 4m do 28m i udźwigu 30 ton oraz 5 ładowni w których może przewozić ponad 37 tys. ton rudy, węgla, nawozów, ziarna, fosfatów lub innych ładunków masowych.
To nowoczesny konstrukcyjnie statek. Jest wyposażony w skomplikowane urządzenia elektroniczne, nawigacyjne, antykolizyjne oraz zaawansowaną technologicznie maszynownię. Napędzany jest dwusuwowym, wysokoprężnym silnikiem Diesela typu Sulzer 6RTA48T-B. Załogę stanowi 21 marynarzy. Obecnie statek pływa pod banderą Wysp Bahama.
Dyskusja: